Kawin awal vs Kawin lewat?

Posted by Azman - -


Kahwin, satu perkataan yang agak taboo untuk dipertuturkan oleh pelajar. Yelah, belajar pun tak habis lagi dah nak pikir kawin kawin, wat da fort?
Sebenarnya mungkin bagi pelajar sekolah menengah tu logik juga, tapi kalo pelajar universiti? Tak kan, sebab lagi brape tahun nak keje dah, pastu kawin, yeay!

Jadi, benda masalahnya? Ok, ini berkenaan kawin awal tau lewat, maksud aku, kawin awal tu bukan kawin umur 15 macam owang tua dulu dulu, tapi kawin sejurus selepas keje dan beberapa tahun selepas keje(lewat la tu)

Jadi, dari segi masa, aku lebih suka kawin awal, sebab ape? Sebab kalau kawin awal, nanti anak-anak dapat membesar bersama, maksudnya kalau nanti kita dah pencen, anak mungkin dah keje, dan bole jaga kita pulak. Tapi kalau kawin lewat, dapat anak pun lewat, mungkin kita pencen tu anak baru masuk tadika, hahaha. Kita mati anak baru tingkatan 1, jadi sapa nak jaga kan? Dah la pada zaman teknologi yang macam macam ade, peh gila jauh pandangan aku.

Tapi dari segi kewangan, aku lebih suka kawin lewat, sebab ape? Sebabnya kalau kawin lewat, kewangan kita mungkin dah kukuh. Kira dah stabil, gaji dah besar, saving banyak, jadi tak perlu hutang sana sini kan. Tapi kalau kawin awal, sangat lah pedih, sebab kewangan masih goyah, kecuali bapak korang kaya. Biasa kita dengar, nak kawin je buat loan, 10, 20K, peh agak lama la nak habiskan loan tu kan. Tapi ni masalah kecik je kalau korang dua dua keje, setakat 2 3 ratus sebulan ape sangat kan, jika nak dibandingkan dengan kebahagiaan yang bakal dikecapi kan, peh...

Dari segi kematangan pulak, aku prefer kawin lewat, sebab kalau muda muda ni biasa lah, darah tinnggi kan, err maksud aku darah tu meluap luap, silap sikit naik periuk pinggan pe suma kan, bes lagi kalau naik kaki tangan kan? Haha. Tapi kalau tua ni, mungkin lebih matang dan sebab tu tak pelik kalau tengok buaya buaya darat tua bangka kepit dengan awek cun, sebab mereka lebih paham jiwa wanita, ceewah!

TAPI, TAPI, TAPI, tolonglah kawin awal jika awek\boyfee kau tu hottt gila babang dan takut kena kebas, tak pun kau tu memang jenis nafsu serakah susah nak kawal, takpun memang kawin tu sebab nak kikis reta laki, senang nak demand pape kan, xya keje pon dapat pe yang nak, HAHAHAHAHA!

Dan aku, errr tak tahu lagi kawin awal ke tak, degree pun tak abis lagi, calon pun tenggelam timbul je, saving pon xdak, hahahahahampeh.

p\s: entri ini bukan aku nak menggatal, memang betul aku nak kawin dah, bulan 12. Datang okay, peace =)

21 Responses so far.

  1. tak abes2 cakap nak kawen bulan12.wek!

  2. Azman says:

    keh3, jangan emo weh oh hot dem, huhu

  3. ::ecam:: says:

    orite..aku datang...hantar kad cepat!!!

  4. Azman says:

    haha, ko dah duk ganu wajib datang ah, xdatang siap! hahaha

  5. kau nak kahwin ke???
    perghhh!
    baguih baguih!
    senang kahwin awal
    tak banyak dosa
    errr... kau jemput aku tak?

  6. Azman says:

    eqa: keh3, dtg a, hahahahar

  7. Afyfa says:

    klaka gak sbb tetibe je ko ckp pasal kawen ni...(macam musykil..lalalala~~)Neway bes!!

  8. Azman says:

    fifa: hakhak biasa a mood kawin tetiba dtg, aha tq =]

  9. calon tenggelam timbul. likeeeeee

  10. Azman says:

    tp betoi pa, hahahar

  11. ok..congrats~ haha..x boleh belah ok..neway, ak nk kenal ar ngn calon yg bertuah tu ar..hehe^^

  12. Azman says:

    err calon xtaw ag, esok nak kawin baru aku cari, hakhakhak

  13. Anonymous says:

    conclusionnya,bila dah stabil dalam semua aspek,kahwin sajalah. yang penting restu ibu bapa. nice blog ^^

  14. Azman says:

    yup, agree with that, neway thx for ur compliment =)

  15. bulan 12.. tapi tatau tahun bile kan.. hee..

  16. Azman says:

    haha yaya betol3, nt nak interviu puan mawar leh? tnye pengalaman, hekhek

  17. anees says:

    bulan 12 ni ka?? haha wat birthday party je...~

  18. Azman says:

    taw2 je sy besday bln 12, hhaha

  19. anees says:

    haha sbb birthday kta sma bulan... :P

USM Bloggerz