To Ols DSLR Freak

Posted by Azman - -

Ok, first of all, aku takde DSLR, dan aku sebenarnya tak layak post pasal natang nih. Tapi semenjak dua menjak ni, aku tengok trend DSLR semakin menggila. Semua orang dah mampu beli benda nih. Tapi bukan tu yang aku nak cerita kat sini.

Tapi trend yang terbaru, iaitu ambil gmabar sendiri, pastu buat profile picture. Gambar yang macam mana? Mestilah dengan DSLR tergantung kat leher, nak best lagi siap ade tripod bubuh dalam profile picture dalam fesbuk.

Salah ke? Tak, obviously tak salah. Suka hati korang lah fesbuk korang kan. Tapi kalau sorang takpe lagi, bila dah ramai timbul pertanyaan di hati, ''adakah anda membuat profile picture dengan DSLR tergantung kat leher itu bertujuan untuk memberitahu seluruh alam, anda mampu memiliki sebuah DSLR? Banyak lagi benda mahal anda boleh gantung, seperti iPhone 4 pun aku rasa lagi mahal dari DSLR entry-level macam Nikon D3100, tapi kenapa DSLR juga pilihan ramai orang untuk digantung di leher?

Rasa cool, macho, hensem bila gantung DSLR kat leher? Kalau inilah jawapan anda, you are so 2006. Yes, sebab tahun 2006 memang macho kalau gantung benda tuh buat prof pic, dah la mahal,tak ramai orang pakai. Tapi sekarang? Oh my, please. Itu tak akan membuatkan anda kool sekarang, but more into poser dan juga mahu show off.


Ni lagi satu pesen stail ambil gambar sendiri untuk letak kat facebook. Ambil shot kat cermin tandas, bagi nampak anda dan juga DLSR mahal anda, memang belambak kan.


Mungkin itu salah satu DSLR dicipta, untuk gantung kat leher dan juga ambil gambar sendiri kat tandas. Kalau tak, tak berbaloi la beli mahal-mahal, tapi orang tak tahu kita ada DSLR, lols!

By the way, hari itu aku ada post status kat facebook berbunyi macam ini

''having DSLR does not mean you're a photographer, you just happen to own an overpriced camera''

Aku post dalam 5 minit, dan ada orang yang butthurt. Dan aku terus delete, tak nak aku cari gaduh dalam fesbuk, tak berbaloi, lol.

Tapi betul lah, by the time kau beli DSLR, kamu baru memiliki kamera yang terlebih mahal dan bukannya photographer lagi. Tapi bila kau dah belajar semua teknik all the stuff dan sudah mahir, barulah kamu itu photograher, but still with overprized camera =p  

Yes personally DSLR itu seronok, kamu boleh buat macam-macam teknik, seperti bokeh, HDR, light trail, miniature, panorama, dan semua itu memerlukan masa untuk belajar, dan juga duit nak upgrade lens, filters ape semua. Tapi jika korang macam aku, jarang keluar melancong, duduk terperap kat rumah je, DSLR bukan benda yang patut kamu beli, baik beli ipong ye tak, ok peace no war =)

USM Bloggerz