Legging? Jadi Ape Masalahnya?

Posted by Azman - -

Peh gila kontroversi tajuk entri gua, tapi begitulah yang gua nak cite. Gua tahu sudah banyak blog-blog yang sudah memberi penekanan kepada isu ini, tapi gua nak membebel jugak, peduli ape kan?

Legging, mengikut sejarah, pada awalnya ia  telah dipakai oleh golongan Amerika natif, ahh buat ape gua cite pasal sejarah legging kan. Yang gua tak puas hati ialah pasal trend pemakaian legging pada hari ini, especially untuk popuan melayu yang kebanyakannya Islam. Tapi kenapa?

Sebabnya legging itu sangat ketat kamu tahu. Disebabkan tektur kain seluar legging yang fleksibel dan mengikut bentuk si pemakai, maka ia ialah seluar yang ideal untuk mereka menyerlahkan bentuk badan mereka dengan lebih jelas. Ya, jelas, dan sangat jelas. Maka lelaki tidak perlu imaginasi liar ketika melihat terlihat popuan terbabit. Jika kamu nak tahu, mata lelaki sangat spesel. Ia mempunyai sinar X-RAY untuk melihat tubuh popuan. Yes, benar, kebanyakan lelaki kat dunia boleh dikatakan ade mata macam itu kecuali beberapa orang yang xda, termasuk aku, ehem3.

mata lelaki kecuali aku =)


Ok, lupakan pasal mata, berbalik kepada legging, aku sangat tak setuju okay, sebab si pemakai seolah-olah fully naked in public, nak nak lagi kalau baju pon sendat, pehhh. Tapi, yang legging biasanya comes in a package iaitu legging+baju sendat. Sangat huduh kalau pakai legging, tapi baju longgar kan? So? bagi laki, mereka boleh tengok show free je, x payah jadi laki dia pon untuk nak usha body dia, tengok je. Bumper, side skirt, spoiler, suma boleh tengok. Kon keselamatan pulak orang boleh usha dan compare, siap bagi rating. Ada saiz nasi lemak 50sen, singgit, dua ringgit setengah, flat skrin pun ade, haaa kan, err xkan baru tahu kan. Eh tu tak kira yang mak cik gemuk nak pakai legging jugak, haaa tu orang panggil anak gajah. Haha, pedas kan orang gelar kat kita, tu la, kalau pakai sopan tutup aurat xde la orang kutuk bagai kan?

But, wait, pakai legging kan dah tutup aurat, bukan dedah paha pun kan? Kalau ada yang bersetuju, gua tak tahu nak cakap ape, kurang dedahan agama lebih dedahan tubuh mungkin, oppss telebih sudah. Okay, jika anda pernah terjebak, dan ilmu dan didikan agama yang anda kurang, carilah mereka yang boleh membimbing, anda masih belum terlambat. Semua orang melakukan kesalahan, yang penting kita sedar dan bertaubat.

Rasulullah pernah bersabda:

"Akan datang ummatku di akhir zaman terdiri dari kaum wanita yang mana mereka itu berpakaian dalam keadaan telanjang, di atas kepala mereka berbonggol-bonggol seperti belakang unta. mereka ini dilaknat oleh Allah dan tidak masuk mereka itu ke dalam syurga, serta tidak dapat menghidu baunya. dan sesungguhnya wangian syurga itu di dapati jarak perjalanan lima puluh ribu tahun perjalanan." (Sohih Bukhari)

Yes, konfirm kita sudah berada di akhir zaman. Bacalah hadis di atas betul-betul dan ambillah iktibar.

Uhh, susahnya jadi orang popuan zaman sekarang, banyak cabaran dan dugaan. Pengaruh  fesyen paling ketara. Ye lah, popuan dan fesyen bukan boleh dipisahkan. Bagi gua, berfesyenlah, tak salah, memang popuan suka benda yang cantik, dan gua pula suka tengok popuan cantik, ehem3 gurau. Pakailah, shawl yang terlilit sana terbelit sini pun, its still okay as long as tutup aurat. When it comes into legging, uhh pedih mate kalau tengok, tapi tak tengok rugi, kata orang lain, aku x, ehem3 =p.

So, bagi aku, legging, baju ketat sampai tersembul buah betik dan yang sekapal dengannya adalah sexual harassment terhadap kaum lelaki. Ye lah, lelaki [kecuali gua] dipaksa dan terpaksa melihat sesuatu yang mereka tak nak tengok (ye ke?) dan jika tak nak tengok, rugi kata kebanyakan lelaki (gua tak). Jadi, bila perempuan cakap 'yang laki gatal tengok tu kenape, miang! I tak suke laki miang!' WTH(what the heaven)!!! 'Ko tunjuk tu kenapa, kan tak baik membazir nikmat' laki jawab, huhu boleh tahan gatal laki ni.

Bagi pandangan gua, popuan yang pakai legging seksi-seksi ini, tak lebih daripada mereka yang jadi boneka, boneka setan. Mereka sebenarnya telah diekploitasi secara suka dan rela, untuk membiarkan tubuh mereka menjadi santapan nafsu kuda lelaki. Mereka tidak malu atau terasa dieksploitasi, namun terasa bangga, bangga dapat menunjukkan kebesaran aset mereka untuk tontonan umum, bangga mengikut telunjuk kaum kafir, huh! Tak payah nak bangga sangat la, ko ingat ko trendy sangat? Tapi kenapa mati pakai kapan gak, pakai a legging ye dop mase tanam kat kubur tu. Haa tahu takut, buekk!

Okah, gua tau, kalo ade kes rogol, ramai salahkan laki. Yes, betul, laki salah, tapi perempuan juga salah secara harfiahnya. Analogi ringkasnya ialah, bayangkan ada dua kes rogol
#kes 1: lelaki ini merogol seorang popuan yang pakai legging, ketat, tak tutup aurat.
#kes 2: lelaki ini merogol seorang popuan yang pakai jubah, purdah dan tutup aurat.

-Ok, jika orang ramai nak menghukum kes #1, dia akan cakap, ''patut lah kena rogol, sape suruh pakai ketat macam harem, haa kan dah kena. Lain kali pakai lah lagi''
-Namun jika kes#2, orang akan cakap, ''kesiannya, pakai jubah purdah pon kena rogol lagi, tak berhati perut punya jantan, bodoh la, kecik2 xnak mati, besar2 susahkan orang pulak dan bla3(mencarut)

Well. dalam kedua-dua kes, laki memang absolutely bersalah, namun jika dilihat dalam kes 1, perempuan dipersalahkan tapi kes 2, popuan dipertahankan. Begitulah Islam menjaga kesucian wanita, sampai kena rogol pun, orang masih pertahan wanita baik berbanding minah seksi yang tak ikut lunas Islam tadi. Jika gua di tempat perogol, dan gua diberi dua popuan kat depan, seorang seksi gila, seorang pakai purdah, for sure lah aku pergi kat yang seksi, easy stock and easy access, kalo ade yang rogol purdah juga, mungkin dah takde stok seksi masa itu. 

Di sini aku simpulkan, laki memang bersalah, tapi pakaian wanita itu sendiri mendorong berlakunya perlakuan tersebut.


In the nut shell, aku simpulkan, udah-udah la pakai seksi-meksi kepsi(opps makanan suda), pakai la pakaian yang sesuai. Popuans know better pakaian yang sopan untuk dipakai, gua laki, mana gua tahu. Yang gua tahu, pakai seksi ni tak best pon, dah la ketat, xde pengudaraan yang bagus, nak jalan pon susah, bila time cirit-birit lagi lah kan, buka suar je dah setengah jam. Lagipun, ape yang gua perasan, yang pakai seksi ni juga malu, selalu tarik baju bila duduk, takut tersingkap. Aiks, dah pakai singkat, for sure lah tersingkap, buat ape nak tarik turun baju tu tutup lurah, biar je lah orang tengok, kan? Eh mungkin baru berkecimpung, tak biasa lagi kan? LOL 

Last, gua nak minTak maap kalo terkasar bahasa, lucah dan sebagainya, sesungguhnya gua tak suka menyebut atau menulis perkataan-perkataan sedemikian,LOL. Gua juga tak sempurna, tapi jadi manusia sempurna bukan lah syarat untuk kita menegur seseorang. Bak kata Ustaz Azhar Idrus, kalau nak tunggu kita sempurna baru boleh tegur orang, nescaya kita tak akan dapat menegur dan mengajak berbuat baik, sebab kita tidak lari daripada dosa, tak kira aku, kau, tok guru sekalipun. Yang penting kita saling mengingati dan bertaubat, okay babai peeps =)

4 Responses so far.

  1. aku pun menyampah tengok orang pakai legging
    lagi2 kalau perempuan tu badan agak berisi

    minta jauh laaa aku dari pakai legging
    mana lah tahu aku tersakit otak g pakai legging. huhuhu

  2. Azman says:

    tu lah, kita yg laki pon rasa terseksa bila tengok, duhhh. tapi fesyen punya pasal pduli ape kn dorang, uhh

  3. ehem2..leh thn pedas gak ayt ko ek..haha

    tp mmg skit jer mata tngk org pkai legging ni,nk2 yg pkai legging+tdung dngn selambernyer...bek xyah pkai tdung..mencemarkan imej wanita len je n islam amnya..nice post~:)

  4. Azman says:

    ye ke, haha, sebarang kepedasan adalah tidak disengajakan,=P
    cuma meluahkan pendapat dihati =)

USM Bloggerz