Tutorial Untuk Menukar Favicon a.k.a Blogger Icon di Browser Anda

Posted by Azman - -

Okeh first of all, post kali ni adalah tutorial bagaimana nak tukar favicon bagi mereka yang berminat. Bagi yang tak tahu apa itu favicon, ia adalah logo dekat tab dekat atas yang kalau blogger biasanya initial B. Ok sila lihat gambar di bawah untuk lebih jelas.

Persoalannya, susah ke? Personally ia agak tricky sebab memerlukan beberapa proses. Tapi saya akan ringkaskan seboleh yang mungkin.

  1. Pilih satu gambar@logo kemudian resize gambar tersebut menjadi 20x20 pixel @16x16 pixel menggunakan software yang anda suka, suggestion saya ialah Adobe Photoshop. Di sini anda bebas bereksperimentasi dengan logo anda sama ada ingin buang background logo atau apa sahaja. Basic Photoshop sangat penting di sini. 
  2. Jika anda telah membuang background logo tersebut, maka gambar, gambar mestilah di save dalam bentuk PNG. Jika tidak, format jpeg sudah memadai.
  3. Selepas simpan logo tersebut,anda harus register dan upload logo tersebut di image sharing website seperti http://photobucket.com
  4. Selepas anda upload logo tersebut, dapatkan direct link nya seperti gambar di bawah
  5. Cari </title>  (ctrl + f) dalam design>edit html>click expand widget template dan letakkan kod di bawah selepas </title> tersebut.
<link href='http://URLDIRECT LINK.png' rel='shortcut icon' type='image/vnd.microsoft.icon'/> 
 *sila gantikan text pink itu dengan url direct link anda. save template. Done

P/s: tutorial ini adalah untuk kawan aku yang tanya macam mana nak tukar ikon blogger tersebut dan juga kepada mereka yang berminat. Tq kerana membaca entri ini. Babai =)

One Response so far.

  1. Anonymous says:

    Hey j'ai un vieux xp ordinateur fourmi veux que ce soit un client de mon ordinateur vista home premium plus récent. J'ai entendu dire qu'il ya un programme là-bas que lorsque u u démarrage de l'ordinateur (client) viennent directement à l'écran d'accueil sur l'ordinateur de base (celui avec vista dessus) certains comment ils sont connectés jeté le réseau. Des idées?.

USM Bloggerz