Mari Cakak Kelate Part 1...

Posted by Azman - -


Okey, kali ini aku nak post tajuk yang agak santai, xmo berat2 iaitu mari bercakak kelate. Jadi bagi mereka yang nak belajar benda baru @ gf/bf masing2 orang kelantan dan bakal mendapat mak mertua kelantan, jadi ape salahnya kita belajar benda baru ye,hahaha. Lagipun kalo ade orang kutuk korang dalam bahasa kelate, korang leh paham sikit sebanyak kan,gagaga. Jadi sebagai permulaan aku just bagi maksud perkataan asas saje okaieh?haah

Definisi

Kelantan dengan Siam ibarat budu dengan nasi, tak boleh dipisahkan bagi sesetengah orang(aku tak la suka sangat dan tak la xsuka sangat, tengah2 gitu ).
Nape aku cakap gitu? Sebab bahasa kedua-dua tempat ini hampir sama cuma yang berbeza hanyalah nada sahaja.
Namun ia hanya tertakluk kepada siam  bahagian Takbai, Yala, Pattani dan kawasan selatan Thai yang lain je, kawasan lain memang bahasa pure Thailand a, aku pon xpaham.

Bahasa mudah

Jadi bahasa mudahnya, senang sahaja untuk menguasai bahasa kelate ni, dan ramai yang dah tahu, cuma gantikan akhiran an kepada e, contoh mudah ikan jadi ike, makan jadi make. Berbeza dengan terengganu yang senonim dengan akhiran ang, contohnya ikang, makang dang sebagainya. Ia juga sering dipendekkan seperti 'selepas ini' ------> pah ni, 'nak pergi'-----> nok gi dan banyak lagi.

Namun

Untuk memahaminya agak mudah, namun untuk menguasainya sedikit susah. Hal ini kerana terdapat banyak kata adjektif dan juga kata penguat yang juga perlu dikuasai selain vocab. Tu tak termasuk bahasa inggeris dikelantankan. Tapi tidak mengapa, sama-sama kita kuasai nanti (peh ayat aku)

Perkataan Asas

  • kawe\ambo = saya
  • demo = awak
  • sek mu\puak mu = korang
  • tok nye = moyang
  • ayoh = ayah
  • mok\mek = mak
  • abe = abang
  • kak = kakak
  • mok daro = mak saudara
  • pok daro = bapa saudara
  • pupu = sepupu
  • tok tuo = mertua
  • worih = waris
  • gu\saim = kawan
  • gewe = gf\bf
Jadi setakat itu sahaja tutorial berkacak, eh bercakak kelate aka berkecek kelate, nak belajar lagi tunggu episod seterusnya,peh

p/s : xde such word bercakak kelate, yang ade hanyalah berkecek, kalo ganu mungkin. peace!

USM Bloggerz