Kenapa begitu begini?

Posted by Azman - -

Ya, kenapa begitu, kenapa begini. At first aku nak ucap tahniah kat Harimau Muda kerana berjaya mempertahankan pingat emas bola sepak sukan sea. Aku tahu, Malaysia menang bukan sebab nasib walupun setiap perlawanan kita tempuhi dengan berhempas pulas, dan dengan kemenangan tipis, mungkin atas faktor kecederaan dan kecergasan pemain.

Namun, terdapat sesuatu fenomena yang dapat kita cungkil selepas perlawanan itu, iaitu pemain muda Si Nazmi Faiz yang berumur 17 tahun, dengan permainan yang mantap dan bermutu, dan juga persembahan yang expected from Apex dan juga Baddrol Bakthiar. Tetapi, bukan itu yang aku ingin tekankan di sini, namun satu watak baru(sebenarnya baru bagi sapa yang baru nak stat tengok bola Malaysia) iaitu si F****. Ok, kenapa?

Kenapa? Kenapa ramai yang tak puas hati sangat. Sebelum itu aku juga beri komen di twitter, namun ramai sangat yang butthurt, back up dia, macam dia baru first cap. Heh? Ok fine.

Aku dah lama perhatikan player ni, sejak Malaysia main di Singapura masa pra-piala dunia lagi. At first, ok lah, walaupun terkejut, dengan status perlawanan yang besar macam tu, Datuk RG berani mempertaruhkan F ni, dengan alasan ingin bagi pendedahan player baru. Heh? Pendedahan player baru untuk match yang sangat besar macam itu? Ok fine sok sek sok sek benda dah lama.

Lepas tu, dalam SEA Games ni, nama SI F naik balik. Dulu dengan skuad senior, ni dengan skuad junior pulak. Ok, ramai yang dok komen cara dia main, termasuk aku. Kalau aku sorang komen, fine, maybe aku ni tak pandai tengok bola, tapi bila dah ramai sangat komen, there is something fishy there, kenapa la orang duk panaih sangat dengan dia.

Aku tak nak cakap banyak, cuma ada satu website ni dia main tarik tali dengan pembaca, dengan buat status di bawah dalam facebook:

Okay, macam biasa la, mesti ada yang komen macam ni pula, biasa lah:

So, kesimpulannya, kepada si F, aku bukan nak defame ke ape ke, cuma please la, for the sake of Bola Sepak Malaysia, please la main betul-betul kalau anda terpilih, kalo rasa diri tak cukup skil, belatih betul-betul, tapi kalo rasa dah cukup aku tak tahu lah, selagi tu lah anda di takuk tu, walaupun selalu terpilih. Nak kata tak cukup pengalaman, caps dah banyak. So, pikir-pikirkan lah.

Aku bukan jenis tak update pasal bola, then nak kutuk kaw-kaw. Nope, aku kalau ada masa memang susah nak miss match Malaysia. Then aku bukan jenis tengok bola je, player main macam hampas kepala pun rilek je, nope, im too emotional when it is related to football. Bukan jenis time menang sorak time kalah kutuk. But yes, kutuk bagi kalah pun bersebab, bukan semberono.

Ok, majulah sukan untuk negara, bola didahulukan, gol diutamakan. Peace yo!

USM Bloggerz