Lirik lagu ''Black Eyed Peas - Someday'' pe kes?

Posted by Azman - -


Black Eyed Peas - Someday

Someday I'm gonna get it right, my life
Someday I'm gonna figure it out, maybe tonight
Coz I know I'ma get it right
And I know I'ma get it right
Someday, ooh ho hohoho
One day, ooh ho hohoho

[will.i.am]
I'm 'bout to get it, 'bout to get-get-get it
Can't do with little coz I'm big-big Willie
I'm 'bout to do it just like Bill Gates did it
Coz I was born, I was born to kill it
Gimme more dollars, gi-gimme more dollars
I need it bigger, I'm too big for smaller
I keep on walking like I'm blue color
I'm 'bout to get it, baby, inshaAllah

CHORUS

Breathe...
Just breathe...
Now breathe...
Drop it

[appl.de.ap]
I came here from the Phillipines


In the plane with some big big dreams
I left everything I knew behind me
Like my mom and my family
People tell me that I ain't gonna make it
I got a fingure aimed at all of them hatesr
In a minute you're gon' catch the vapors
Coz in a minute I'ma get my paper

CHORUS

[Taboo]
Someday you're wondering
if you're really gonna make it (oh yeah)
And sometimes you wanna know
is there anyone to save you (oh yeah)
I know you've been down before
like underneath the ground (under the ground)
Still got a little chance
to turn it all around (turn it around)
Soon your time will come
so, give it all you got (give it all you got)
Don't stop believing
so, give it all you got (give it all you got-got-got-got-got-got....)

[ From: http://www.metrolyrics.com/someday-lyrics-black-eyed-peas.html ]

 Salam,ade ape sebenarnye dengan lirik ni. Sekali imbas macam okeh je tapi bila tengok n dengar betol2, ade satu part yang Will.I.Am ckp InshaAllah. Sebenarnya aku tak mahu ulas lanjut pasal lagu ni sebab aku pun kurang faham maksud lagu die, macam ade sesuatu yang tersirat yang cube disampaikan. Video die pon aku tak tengok lagi,maybe kalu tengok video die akan lebih paham ape yang die nak sampaikan. Memang kita sume taw kalo artis barat nak glemor, mesti cam kena ikut acuan mastermind dorang malah ade yang mengatakan mereka perlu menandatangani kontrak dengan Freemason@Illuminati or whatever they called it, Wallahua'lam.

Memang pada bawah lirik tu, ade caption mengatakan InshaAllah merupakan 'God willing' dalam bahasa arab--> english tapi seperti yang kita sedia maklum perkataan itu sangat taboo dalam masyarakat kita. Tengok saja isu yang tak lama dulu yang penggunaan kalimah ini oleh pihak2 tertentu sehinggalah dipolitikkan oleh pihak tertentu( ye a kalo hukum Allah cakap outdated la,hape la,tak ke menghina Islam tu, tapi bila timbul isu ini,mereka cuba jadi hero, aku betol xpaham). Myb niat dorang betol  tapi kenapa pilih sesetengah isu baru nak jadi hero, tapi isu yang lain wat tak taw je...

Memang penggunaan kalimah tu biasa kita dengar di kalangan orang Arab walaupon mereka bukan beragama Islam. Tetapi bila kalimah tu dituturkan oleh mereka yang agak asing menggunakannya tambah2 pula penyanyi yang sering mendendangkan ucapan2 yang lagha, maka tidak pelik jika kita berasa ragu2 apa niat dan motif disebaliknya. 

Aku bukan hendak memberikan kesimpulan disini, cuma kita janganlah cepat melatah. Mungkin band tersebut sudah dapat hidayah tapi tak dapat meluahkan secara direct, mane kita taw kan. Jadi kalo ade sesape yang terbaca post ni, rujuklah mereka yang lebih mengetahui tentang hukum penggunaan dan sebagainya.Nilaikan dengan dalil dan akal,bukan dengan nafsu. Betulkan saya jika terdapat kesilapan dalam entri ini.Wallahualam.

*Sebagai tambahan disini, saya letak petikan daripada Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat(sila lihat hujah beliau sebagai pandangan dari seorang ulama, bukan ahli politik dan saya bukan nak berpolitik di entri ini)

''Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, penggunaan kalimah Allah oleh agama lain pada masa kini tidak boleh dibenarkan sama sekali kerana ia boleh menimbulkan kekeliruan dalam kalangan umat Islam di negara ini.

Nik Abdul Aziz berkata, bagaimanapun dari segi hukum, Islam membenarkan agama ‘samawi’ (agama dari langit) seperti Kristian, Nasrani dan Yahudi menggunakan kalimah tersebut.

“Sebenarnya dari segi hukum, penggunaan kalimah Allah pada pengamal agama ‘samawi’ memang boleh. Dalam al-Quran terlalu banyak yang sebut tetapi dibimbangkan dan takut disalah guna. Jadi lebih baik kita berhenti dari membenarkan agama lain guna perkataan Allah. Dari sebab tu dalam fikah ada sebut kita boleh sekat orang bukan Islam guna perkataan Allah walaupun benda tu harus.

“Penggunaan kalimah Allah pada masa sekarang oleh golongan bukan Islam tidak boleh kerana dikhuatiri disalah gunakan oleh pihak tertentu,” 

Ok selamat menilai=)

2 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    waa....pelik bin ajaib la ade gk lagu cmtu...ish2...

    tp tu la...dorang thu tp buat2 cm tk thu...jahil2...~

  2. Azman says:

    tu la pasal kan..memang hampeh

USM Bloggerz